• 22 jaar ervaring
  • Leuke medewerkers
  • 9.0
  • Aangesloten bij:

Verzeker je voor:

Home Autoverzekering Kennisbank auto

Kennisbank auto

Maak kennis met onze begrijpelijke kennisbank voor autoverzekeringen!

Bij het afsluiten van een autoverzekering worden er soms vaktermen gebruikt. Wat voor een assurantiekantoor vanzelfsprekend is, kan voor jou als klant soms verwarrend zijn. Daarom hebben we onze kennisbank opgezet, zodat we zaken duidelijker en inzichtelijker voor je kunnen maken.

Dekking autoverzekering

Bij het afsluiten van een autoverzekering heb je keuze uit drie verschillende dekkingen.

1. WA verzekering
De WA-verzekering is de wettelijk verplichte verzekering. Met deze verzekering ben je alleen verzekerd voor schade die jij kan aanrichten bij anderen.
 
2. WA + beperkt casco verzekering
Met WA + beperkt casco verzekering, ook wel WA plus of WA extra genoemd, ben je niet alleen verzekerd voor schade aan anderen maar ben je ook verzekerd voor ruit-, brand-, storm-, en diefstalschade. Ook ben je met deze dekking verzekerd voor schade aan je voertuig veroorzaakt door overstekend wild.

3. WA + volledig casco dekking
De WA + volledig casco dekking, ook wel allrisk genoemd, is de meest uitgebreide dekking die je kan kiezen voor je auto. Met deze dekking ben je voor alle hiervoor genoemde schade verzekerd. Daarnaast ben je ook verzekerd voor schade die je aan je eigen auto maakt.

Eigen risico

Het eigen risico is het deel (bedrag) van de schade wat jij zelf moet betalen. Sommige verzekeraars rekenen geen eigen risico en bij andere kun je kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Heb je bijvoorbeeld een schade van €750,- en een eigen risico van €150? Dan moet je zelf €150 betalen, de rest wordt vergoed door de verzekeraar. De hoogte van het eigen (vrijwillig) risico, is van invloed op de premie die je gaat betalen.

Nieuwe Roy Data systeem

Vanaf 1 juli 2024 treden er belangrijke wijzigingen op in het Roy Data-systeem, dat door verzekeraars wordt gebruikt om schadevrije jaren te registreren. Dit gaat er veranderen:

Transparanter systeem:

Momenteel berekenen verzekeraars zelf de schadevrije jaren van klanten en registreren deze in Roy Data na het opzeggen van een autoverzekering. Vanaf 1 juli 2024 vindt de berekening centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem.

Dit systeem is te raadplegen door zowel verzekeraars als consumenten. Het nieuwe systeem biedt ook inzicht in echte zuivere schadevrije jaren en hoe deze jaren zijn opgebouwd, zo kun je de ingangsdatum van een verzekering bekijken en ook eventuele schuldschades.

Internationaal verzekeringsbewijs

Het internationale verzekeringsbewijs is eigenlijk niks anders dan je groene kaart. Op deze kaart staat vermeld in welke landen je verzekerd bent met je auto. Omdat het in Nederland niet meer verplicht is om deze fysiek bij je te hebben, is de naam aangepast naar internationaal verzekeringsbewijs. De kaart hoeft nu ook niet meer verplicht groen te zijn. In sommige andere landen is het wel verplicht om deze fysiek bij je te hebben. Ook is het handig om deze in Nederland gewoon bij je te hebben, omdat hier het alarmnummer op staat wat je kan bellen bij een ongeval of eventuele schade.

Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)

De RDW is een organisatie die alles regelt omtrent de registratie van kentekens van motorrijtuigen en die rijbewijzen in Nederland verzorgt. Met vragen over je autopapieren kan je terecht bij de RDW. Bij een nieuwe auto ontvang je van de RDW je kentekenbewijs. Ook sturen zij je een brief als je auto onverzekerd rond rijdt of als het tijd is voor een nieuwe Apk-keuring.

Schade / ongevallenverzekering inzittenden

Een veel voorkomende aanvullende verzekering bij je auto is de schadeverzekering voor inzittenden of de ongevallenverzekering voor inzittenden. Beiden lijken qua naam erg op elkaar, maar wat betreft de inhoud zijn ze behoorlijk verschillend.
 
Bij de schadeverzekering inzittenden wordt de werkelijk geleden schade uitgekeerd. De vergoedingen zijn niet vooraf vastgesteld. Bij zowel materiële als immateriële schade vindt er een uitkering plaats. Bij de ongevallenverzekering voor inzittenden wordt er alleen een uitkering gedaan bij blijvende invaliditeit of overlijden van de bestuurder of passagiers. De bedragen van deze verzekering zijn wel vooraf vastgesteld.

Schadevrije jaren

Schadevrije jaren zijn kalenderjaren. Dus elk jaar dat je geen schade rijdt heb je een schadevrij jaar. Heb je bijvoorbeeld al 10 jaar je auto verzekerd, en heb je tijdens deze verzekering geen schades geclaimd, dan heb je recht op 10 schadevrije jaren. Hoe meer schadevrije jaren hoe meer no-claim korting je krijgt. Heb je schade dan ga je niet 1 jaar terug maar 5 schadevrije jaren. Heb je meer dan 15 schadevrije jaren? Dan val je bij een schade automatisch terug naar 10 schadevrije jaren. Bij 10 schadevrije jaren heb je nog steeds maximale no-claim korting. Heb je daarna snel weer schade dan ga je het wel merken in de premie.

Bonus Malus Regeling

De bonus-malus regeling, ook bekend als het bonus-malus systeem, wordt door verzekeraars gebruikt om de hoogte van je no-claimkorting te bepalen. Soms is er geen B/M maar een vaste premie, zoals bij een oldtimerverzekering. De term “bonus-malus” komt oorspronkelijk uit het Latijn en betekent letterlijk “goed-slecht”. De bonus-malus ladder is een tabel waarmee autoverzekeraars de no-claimkorting bij je autoverzekering bepalen.
Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe hoger je op de ladder staat en hoe meer no-claimkorting je ontvangt. De maximale no-claim is meestal 75% maar soms ook 80%. Om die reden vragen verzekeraars bij het afsluiten van een nieuwe verzekering altijd om het aantal schadevrije jaren en dus niet om het bonus-maluspercentage. Een aantal jaren geleden is door verzekeraars afgesproken dat je nooit minder dan -5 schadevrije jaren knt hebben en nooit meer dan + 20 schadevrije jaren.

Total loss


Economisch total loss 

Economisch totaal verlies treedt op wanneer de kosten om de schade aan je auto te repareren hoger zijn dan de actuele waarde van de auto. Met andere woorden, het is financieel niet rendabel om de auto te herstellen. De reparatiekosten overstijgen de waarde van het voertuig. In dit geval wordt de auto als totaal verloren beschouwd en zal de verzekeraar de eigenaar een vergoeding bieden op basis van de huidige marktwaarde van de auto.

Technisch total loss

Technisch total loss verwijst naar situaties waarin het simpelweg onmogelijk is om de auto te repareren. Dit kan te wijten zijn aan ernstige structurele schade, zoals een krom chassis, of aan veiligheidsproblemen die niet kunnen worden opgelost.
Bijvoorbeeld, als de auto na een ongeval zo zwaar beschadigd is dat het niet meer veilig is om ermee te rijden, wordt het als technisch total loss beschouwd.

Verzekering en Vergoeding:

Als je auto total loss wordt verklaard, zal de verzekeraar de situatie beoordelen en een vergoeding aanbieden. De vergoeding kan variëren, afhankelijk van de polisvoorwaarden, dekking en de huidige marktwaarde van de auto.
Het is belangrijk om te weten dat de vergoeding mogelijk niet gelijk is aan de oorspronkelijke aanschafprijs van de auto.

Afweging en Beslissing:

Bij total loss moet je beslissen of je de vergoeding accepteert of ervoor kiest om de auto zelf te behouden en te repareren (bijvoorbeeld voor sentimentele waarde). Houd er rekening mee dat als je de auto wilt houden, de auto mogelijk een WOK-status (Wachten Op Keuren) krijgt en extra inspecties nodig zijn om weer op de weg te mogen.

Veenstra & de Jong Assurantiën

K.R. Poststraat 9
8441 EG Heerenveen

Kvk Leeuwarden nr: 68462182
AFM vergunning nr: 12044970

Contact

0513 – 646494 
[email protected]
Ma – vrij : 9.00 – 17:30 uur

Autoverzekering