Volkswagen ID.3 verzekeren

 

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 is inmiddels een vertrouwd gezicht op de wegen, en binnen de Volkswagen Groep wordt er volop ingezet op elektromobiliteit. De ID.3 wordt gezien als de opvolger van de populaire Volkswagen Golf, en met talloze exemplaren al van de productieband gerold, heeft het zijn positie in de wereld van elektrische auto’s gevestigd. Wie overweegt een ID.3 aan te schaffen, kan (nog) profiteren van verschillende subsidieregelingen, waaronder de duurzaamheidspremie.

Rijervaring met de Volkswagen ID

Rijden in de Volkswagen ID.3 is een ontspannen ervaring, vooral wanneer de accu volledig is opgeladen. In vergelijking met traditionele benzine- of dieselauto’s, vereist een elektrische auto geen startprocedure, opwarmtijd, of schakelhandelingen. Volkswagen heeft hierbij inspiratie geput uit pioniers zoals Tesla. Het starten van de ID.3 gebeurt zodra je het rempedaal aanraakt, waarna je eenvoudig de versnelling selecteert met een draaiknop.

Prestaties

In lijn met Duitse auto’s is de topsnelheid van de ID.3 begrensd, zij het op een meer realistische 160 km per uur. Hoewel deze elektrische auto niet is ontworpen voor extreem hoge snelheden, biedt hij nog steeds vlotte prestaties. Bijvoorbeeld, de variant met een 77 kWh-batterij accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden. Voor de lichtere 58 kWh-batterijvariant is deze tijd zelfs 7,3 seconden. Er is ook een standaard ID.3 beschikbaar met een kleinere 45 kWh-batterij.

Actieradius

Volgens Volkswagen heeft de basisversie van de ID.3 met een 58 kWh-batterij een maximaal bereik van 426 km. In de praktijk zal dit naar verwachting rond de 350 km liggen, afhankelijk van het rijgedrag. De versie met een 77 kWh-batterij heeft een officieel bereik van 549 km, maar praktisch gezien zal dit iets lager zijn.

Opladen

De ID.3 met een 58 kWh-batterij ondersteunt een laadsnelheid van 100 kW, terwijl de variant met de grotere 77 kWh-batterij een snellere laadsnelheid van 125 kW heeft. Beide kunnen in ongeveer een half uur worden opgeladen van 5 tot 80 procent. De kleinere 45 kWh-batterijvariant heeft een beperktere snellaadsnelheid van 50 kW. Thuis opladen met maximaal 11 kW is ook mogelijk, waarbij de ID.3 ’s nachts volledig kan worden opgeladen.

Weggedrag

Met de motor achterin biedt de ID.3 een prettige stuurervaring, tenzij je sportief wilt rijden. Dankzij het ESP en de tractiecontrole, die niet uit te schakelen zijn, is glijden of uitbreken in bochten vrijwel onmogelijk. Hoewel dit de veiligheid ten goede komt, kan het voor sommige bestuurders wat minder opwindend zijn.

Uitvoeringen

De ID.3 Plus en ID.3 Max zijn uitgerust met een 58 kWh-batterij en leveren 150 PK. Klanten kunnen de auto naar wens configureren of kiezen uit beschikbare voorraadmodellen. Het voordeel hiervan is dat men nog steeds kan profiteren van subsidies en onder bepaalde voorwaarden van 8% bijtelling. Er is ook een standaard ID.3 met een 45 kWh-accupakket en een meer ingetogen standaarduitrusting.

Volkswagen ID.3 verzekeren

Het verzekeren van een elektrische auto, zoals de Volkswagen ID.3, is tegenwoordig mogelijk tegen reguliere tarieven. Echter, het is belangrijk om te controleren of het accupakket is meeverzekerd. Pechhulpdekking dekt niet altijd storingen in het elektrische systeem, dus het is raadzaam hier goed naar te kijken bij het afsluiten van een verzekering voor de ID.3. Wil je meer weten over het verzekeren van de Volkswagen ID.3? Neem contact met ons op voor gedetailleerde informatie of bereken hieronder alvast de kosten van Volkswagen Autoverzekering.

Bereken premie autoverzekering

Lees ook : Autoverzekering duurder? Hoe werkt een autoverzekering?

Over Ann de Haan

Sinds 2004 werk ik bij Veenstra & de Jong Assurantiën, het leukste assurantiekantoor van Friesland. Ik ben verantwoordelijk voor het websitebeheer, de assurantie- en financiële afdeling.

Bekijk alle berichten door Ann de Haan →

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *