Volkswagen ID.3
De Volkswagen ID.3 zie je veel op de weg rijden. Binnen de Volkswagen Groep wordt er fors ingezet op elektromobiliteit, de ID.3 moet de nieuwe Volkswagen Golf gaan worden. Er zijn inmiddels al heel wat Volkswagens ID.3 van de band gerold. Het is mogelijk om een ID.3 aan te schaffen met subsidie regelingen zoals de duurzaamheidspremie. (2021)
Rijden met de Volkswagen ID
Als de accu vol zit, is rijden met een elektrische auto relaxter dan een benzine of diesel auto. Zo hoef je de auto niet te starten, warm te rijden of een versnelling te kiezen. Volkswagen heeft hierbij goed gekeken naar pioniers als Tesla. Zodra je voet het rempedaal aanraakt start de ID, vervolgens zet je de ID.3 met een draaiknop in de versnelling.
Prestaties
Bij Duitse auto’s is het gebruikelijk om de topsnelheid te begrenzen op 250 km per uur. De topsnelheid van de ID is ook begrensd, maar op 160 km per uur. De ID koop je dus niet voor de hoge topsnelheid. Toch is de auto lekker vlot, de variant met een 77 kWh batterij accelereert van 0 naar 100 in 7,9 seconden. De ID3 is ook leverbaar met een lichtere 58 kWh batterij ,waardoor deze accelereert van 0 naar 100 in 7,3 seconden. Er is ook een standaard ID met een kleinere 45 kWh batterij.
Actieradius
Het maximale bereik van de huidige instapversie van de ID met een 58 kWh batterij bedraagt volgens Volkswagen 426 km. In de praktijk zal de actieradius ongeveer 350km zijn, afhankelijk van hoe diep je de rechtervoet indrukt.
De ID met een 77 kWh batterij heeft volgens Volkswagen een bereik van 549 km. Deze versie is alleen leverbaar als vierzitter en accelereert langzamer dan de ID met de 58 kWh batterij.
Laden
De ID met de 58kWh batterij heeft een snel laad snelheid van 100 kW. De ID met de grotere 77kWh batterij heeft een snel laad snelheid van 125 kW. Beide laden van 5 tot 80 procent in ongeveer een half uur. Alleen de ID met een kleinere 45 kWh batterij heeft een beperkte snel laadsnelheid van 50 kW.
De ID kan ook thuis worden opgeladen met maximaal 11 kW, waardoor de ID in een nacht helemaal is opgeladen.
Weggedrag
Omdat de ID de motor achterin heeft, stuurt de auto fijn tot dat je sportief wilt gaan rijden. Door de ESP en tractie controle, die je niet uit kan zetten, is glijden of uitbreken in de bochten onmogelijk. Het is dus onmogelijk om wat te spelen met de auto. Wel veilig maar voor sommige rijders enigszins saai.
Uitvoeringen
De ID.3 Plus en de ID.3 Max hebben een 58 KWh batterij en 150 PK. Je kunt de auto zelf samenstellen of eentje uitzoeken uit de voorraad. Het voordeel daarvan is dat je nog steeds gebruik kan maken van subsidie en onder voorwaarden van 8% bijtelling. Je kunt ook kiezen voor de standaard ID3 deze heeft een 45 kWh accu pakket en heeft wat een soberder standaardpakket.
Volkswagen ID.3 verzekeren
Een elektrische auto kun je tegenwoordig in het reguliere tarief verzekeren. Check wel of je accupakket is meeverzekerd. Ook storingen van het elektrische systeem is niet altijd meeverzekerd bij de pechhulp dekking. Kijk hier dus altijd goed naar bij het afsluiten van een verzekering. Volkswagen ID.3 verzekeren?
Bereken premie autoverzekering
Lees ook : Autoverzekering duurder? Hoe werkt een autoverzekering?